Zoek naar:

Beter en slimmer licht voor alle stations


Beter en slimmer licht voor alle stations

In totaal is er zo'n 66 miljoen beschikbaar voor het Programma Verlichting. Alle 410 stations in Nederland pakken we voor 2022 aan. We rondden in 2018 al 12 stations af. Zo kunnen we bijvoorbeeld al op de stations Harderwijk, Bunnik en Deventer besparen op energie dankzij LED lampen en dankzij het dimmen van verlichting in de stille uren. In de rest van 2018 staan hiervoor nog tientallen stations op de lijst, zoals Apeldoorn, Alkmaar, Roosendaal en Den Haag HS.

Combineren van speerpunten

We investeren in verlichting met behulp van 4 speerpunten. Tjebbe Ruskamp (projectmanager stations & transfer): “Er is geld beschikbaar (1) om stations beter toegankelijk te maken voor slechtzienden, (2) LED verlichting aan te brengen, (3) om licht te dimmen en (4) voor het vervangen van oude masten, armaturen, kabels en leidingen.” En LED verlichting op stations drukken de stroomkosten tot zeventig procent. 

Wat moet de uitstraling zijn?

Basis van alles is de lichtvisie. Tjebbe: “We moeten onszelf de vraag stellen wat we willen dat licht voor ons doet. Wat moet de uitstraling zijn?’ De afdeling ‘mooi’ zit niet bij die vier financieringsstromen, maar ik dacht wel: wat willen we eigenlijk?” 

Perron voordat LED verlichting is geplaatst, met veel niet-gericht licht en let ook op de schaduwen.

Perron nadat LED verlichting is toegepast. Hier is meteen duidelijk: het gaat niet om licht, maar om zicht. Want zicht is sterk verbeterd, door licht niet uit te breiden maar beter toe te passen. 

Verlichting met visie 

ProRail, NS en Spoorbouwmeester ontwikkelden gezamenlijk de lichtvisie. De 4 genoemde speerpunten zijn daarin meegewogen. In de visie die daaruit voortvloeit staat beschreven dat we in 2030 verlichting willen die voldoet aan:

  • liefst gestandaardiseerd is 
  • duurzaam, 
  • onderhoudsvriendelijk, 
  • lage kosten, 
  • niet verblindend, 
  • warm van kleur, 
  • dimbaar en gelijkmatig.