Een project van: ERCO LIGHTING BV
Sprankelend, indrukwekkend en efficiënt - de relighting van Dussmann das KulturKaufhaus in Berlijn
Krap twee decennia na zijn oprichting worden de verkoopruimten van Dussmann, het culturele warenhuis in Berlijn, fasegewijs opnieuw vormgegeven. In het middelpunt van de moderniseringsmaatregelen staat de relighting met moderne LED-lichtwerktuigen van ERCO.
In Berlijn is “Dussmann das KulturKaufhaus” in de Friedrichstraße een begrip – een vast punt in het culturele leven en een attractie in de detailhandel van de hoofdstad. Het in 1997 geopende bedrijf biedt op een oppervlakte van ca. 7000 m2 en verdeeld over vijf verdiepingen boeken, cd's, dvd's alsmede bladmuziek te kust en te keur aan. Tegen de trend van de branche in zijn ze hier zeer succesvol. Nu leek voor de verantwoordelijken de tijd te zijn gekomen om de verkoopzones opnieuw vorm te geven. Licht diende daarbij een centrale rol te spelen.
Toen in 2013 de planning van de renovatie van start ging, kregen verschillende aanbieders het verzoek om hun lichtoplossing met een mock-up op locatie te presenteren. De beslissing om voor de aanbieding van ERCO te kiezen was te danken aan de kwaliteit van de ERCO armaturen, hun gegarandeerde levensduur en de mogelijkheid om ze
steeds opnieuw te gebruiken ook als de inrichting verandert. Het was door de efficiency van de ERCO lichtoplossingen mogelijk om de hoge investeringskosten te compenseren, zoals Julia Claren, bedrijfsleidster van het culturele warenhuis, verklaart.
Artikelen waarbij lezen noodzakelijk is – de uitdaging voor het lichtconcept
De relighting van Dussmann das KulturKaufhaus bleek een veeleisende taak te zijn die een gedifferentieerde lichtoplossing nodig had. “Het belangrijkste is”, aldus Julia Claren, “om met licht een voor klanten en medewerkers prettige sfeer te scheppen.” Op de verkoopvloer krijgt natuurlijk de presentatie van de artikelen de volle aandacht. “Boeken en cd's”, zo legt ze uit, “zijn artikelen waarbij moet kunnen worden gelezen.” Voor de klanten mag dat geen inspanning zijn. Ze moeten de gezochte titel gemakkelijk kunnen vinden en ook snuffelen moet een feest zijn. Het licht dient daarom voor het optimale leescomfort te zorgen. Een goede kleurweergave is daarbij net zo belangrijk als antiverblinding en een stabiele lichttemperatuur. In het culturele warenhuis moet licht bovendien de uitgestrekte ruimte indelen, individuele zones definiëren, de oriëntatie vergemakkelijken en waarnemingshiërarchieën scheppen.
Voor het lichtconcept werd gekozen voor verticale verlichting om de vele schappen optimaal te kunnen verlichten. Daarnaast valt een indrukwekkende accentuering van individuele ruimtelijke zones en displays op die dankzij de efficiënte spot- en optische oval flood-systemen van ERCO kon worden gerealiseerd. Er worden slechts drie armaturenfamilies ingezet: Light Board en Logotec alsmede Quintessence downlights. Alle armaturen zijn met warmwit licht uitgevoerd.
Opdrachtgever
Dussmann das KulturKaufhaus GmbH,
Berlijn / Duitsland
Architect
ROBERTNEUN Architecten, Berlijn / Duitsland
Lichtontwerper
Annika Becker en Ladislaus von Fraunberg,
Berlin / Duitsland
Gebruikte armaturen
Producten: Light Board, Logotec, Quintessence
Fotoverwijzing: ERCO GmbH, www.erco.com, foto: Rudi Meisel
Bedrijfsgegevens
Gooimeer 13
1411 DE Naarden
t: +31(0)35 699 17 10
f: +31(0)35 694 63 83
w: erco.com